reklama

Dumky 2013

Dnes som si všimol, že na českej stránke Googlu sa objavil nový Doodle, alebo inak povedané sviatočné logo. Jeho ústredným motívom je obraz pána oblečeného zjavne podľa módy 19. storočia, ktorý drží v rukách papier s brkom na písanie. Pod ním je napísané: "Země česká, domov můj." Jeden z veršov českej štátnej hymny. V tom okamihu mi doplo, o kom asi bude reč. Môj presun ukazovateľom myši na obrázok moje domnienky potvrdil. Google zverejnil toto sviatočné logo pri príležitosti dvestopiateho výročia narodenia českého spisovateľa Josefa Kajetána Tyla, autora slov českej štátnej hymny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nie je mojim cieľom písať o tvorbe tohto významného dramatika, hoci aj tá by si zaslúžila nemalú pozornosť. Keď som však už zapol ten český Google a zistil, čo je vo veci, spomenul som si na slovenského náprotivka pána Tyla, na Janka Matúšku. A hneď potom sa mi v mysli vynorili ďalšie asociácie: Hurban, Štúr, Bernolák... Veď to sami poznáte, minimálne z hodín slovenského jazyka a literatúry alebo z bankoviek našej bývalej meny. Týchto pánov, spisovateľov a národných dejateľov si dodnes uctievame, pripomíname, slovenské deti sa o nich učia v škole. Myslím, že je to veľmi správne a chvályhodné. Národ by na svoje významné osobnosti, najmä na tie, vďaka ktorým si vybojoval slobodu a národné povedomie, nemal zabúdať. Dôkazom toho je dianie aj na slovenskom Googli. Nie je to tak dávno, čo sa k zaradovaniu mnohých Slovákov objavilo na internete sviatočné logo: štítok s nápisom "Gúgl", k ucteniu Antona Bernoláka, nášho prvého kodifikátora spisovného jazyka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Internet je plný zaujímavých odkazov a vtipov. Niektorí vtipálkovia si v odkaze na situáciu v našej spoločnosti uťahujú z pána prezidenta, parlamentu alebo zo všeobecného diania v spoločnosti: v tej reálnej, ako aj internetovej. Vyberajú si na to zaujímavý spôsob a síce, že sa k týmto témam vyjadruje Ľudovít Štúr v jeho (dovolím si tvrdiť, že už dnes tak trocha úsmevnej) štúrovčine. Azda viete, na čo narážam. A musím povedať, že to niekedy býva až veľmi úsmevné. Nielen ten jeho jazyk (na ten som si už zvykol), ale najmä obsah a skrytý význam jeho slov.

Musím však povedať, že reálna spoločenská a politická situácia by vôbec smiech vyvolávať nemala. Práve naopak. Sú toho plné noviny, televízia, internet aj obyčajné rozhovory. Kráča Slovensko tým správnym smerom?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekedy si myslím, že Slovensko znova potrebuje hrdinov. Pravých hrdinov schopných pozdvihnúť v národe jeho hrdosť, zabezpečiť jeho rast a napredovanie nehľadiac na svoje vlastné záujmy. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, o kom sa bude písať v učebniciach dejepisu o niekoľko desaťročí? Ostaneme, pri všetkej úcte, len pri štúrovcoch a Štefánikovi? Dúfam, že nie.

P.S.: Ešte mi dovoľte jednu malú poznámku k názvu môjho článku. Tí viac zbehlejší v našej národnej literatúre určite nájdu paralelu medzi ním a tvorbou jedého z našich spisovateľov, o ktorom som sa aj v článku zmieňoval.

Jakub Feltovič

Jakub Feltovič

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

momentálne študent Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu